Dirigente Stephanie Maertens

Achtergrond

Stephanie startte aan de muziekacademie van Diksmuide met piano, dwarsfluit en viool. Als pianiste studeerde ze aan het Conservatorium van Gent in de klas van Johan Duijck, waar ze met grote onderscheiding haar masterdiploma behaalde.

Bruno Rigutto nodigde haar vervolgens uit in zijn klas en zo trok ze naar de Ecole Normale de Musique Alfred Cortot te Parijs, waar het Diplôme d’enseignement en het Diplôme supérieur de musique de chambre haar werden toegekend. Ze kon onder meer vier jaar verblijven in het Belgische huis, la Fondation Biermans-Lapôtre. In Parijs kon ze tevens genieten van een stevige opleiding schriftuur en harmonisatie aan het klavier in de klas van Isabelle Duha. Hiervoor werd ze bekroond met een Premier prix à l’unanimité voor het Diplôme d’Etudes Musicales.
Ze nam deel aan masterclasses piano bij Hans Leygraf, Bruno Rigutto, Abdel Rahman El Bacha en Jean-Louis Caillard. Later volgde ze de opleiding Professional Music Production bij MusiCasa.

Als soliste concerteerde ze o.l.v. Dirk Brossé, Geert Soenen, Ivo Venkov, Piet Swerts,… Ze bracht de wereldcreatie van de sonatine Le Tombeau de Ravel die Johan Duijck aan haar opdroeg. In het Metropolitan Museum of Art te New York trad ze op ter gelegenheid van de Rubenstentoonstelling The Drawings. Ze was te gast op het BOMfestival te Gent, het festival international Albert Roussel, het FIMU festival te Belfort (FR), de Académie de jeunes solistes (FR). Verder nam ze werken op van Babadjanian, Matchavariani, Ornstein, Fauré, De Falla en Khatchaturian.

Stephanie treedt regelmatig op met Christophe Boulier (viool), Cécile Guillon (cello), Alexander Besant (piano), Ilse Vromans (fluit) en trio B touched. Ze begeleidt de koren Hopchora, Magnificat Ursel en het Beauvarletkoor.

Aan de academie voor podiumkunsten StAPwest Veurne is ze verbonden als pianolerares en pianist-begeleidster.